Inhoud opleiding
Cursisten aan het werk in het atelier van artchild (2016)
OPLEIDING ARTCHILD DOCENT
Plan van aanpak
VOORLICHTINGSAVOND duur: 1 dagdeel / avond of middag/ presentatie/ evaluatie
Margareth Meulmeester directeur artchild Foundation geeft een voorlichtingsavond/middag over artchild Foundation en de doelstelling en werkwijze van de methode, alsmede het plan van aanpak voor de opleidingen.
de Methode Meulmeester is bedoeld voor: Geïnteresseerde mensen die met kinderen werken vanuit hun professie en didactisch zijn onderlegd o. a. pedagogisch medewerkers en/ of leidsters uit de Kinderopvang en Basisonderwijs, docenten en/of assistenten van Taalklassen/ Schakelklassen.
VOORBEELDLES Workshop voor 10 kinderen. duur: 1 dagdeel: voorbereiden/ workshop/ evaluatie
artchild geeft een voorbeeldles waarbij een aantal geïnteresseerden komen kijken. Hierna is er gelegenheid voor het stellen van vragen. En kunnen geïnteresseerden zich aanmelden voor de opleiding.
duur: 1 dagdeel: voorbereiden/ workshop/ evaluatie
KENNISMAKINGSGESPREK (kort)Mmax 30 minuten
Margareth Meulmeester heeft een kort gesprek met kandidaat cursisten. Doel hiervan is om elkaar beter te leren kennen en er zeker van te zijn dat we te maken hebben met een serieuze kandidaat. In dit gesprek kan wederzijds besloten worden om door te gaan. Hierin komen vragen aan de orde zoals:
-Wat is de motivatie om de opleiding te gaan doen?
-Heb je er serieus tijd voor?
- Wat is jouw opleiding/ achtergrond?
Na positief besluit van beide partijen, hebben de kandidaat cursisten zich voor een nader te bepalen datum,
officïeel aangemeld bij artchild Foundation.
START VAN DE OPLEIDING
3 PRAKTIJKLESSEN
3 Workshops voor de cursisten / zonder kinderen
Margareth Meulmeester geeft aan de cursisten 3 workshops, met als doel om zelf te ervaren wat de workshop met hen doet. Er wordt uitleg gegeven over het gebruik van de technieken en materialen en de doelstelling van de methode. Op deze manier wordt ook duidelijk of de cursist voldoende artistiek talent hebben en kunnen flowen…Dit laatste is een voorwaarde om kinderen zichzelf te laten zijn tijdens het geven van een workshop volgens de artchild methode. Afhankelijk hiervan gaan zij verder met de praktijklessen. Er zal na afloop telkens een evaluatie plaats vinden.
duur: 3 dagdelen / voorbereiden / workshop/ evaluatie
2 de VOORBEELDWORKSHOP / 10 kinderen
Margareth Meulmeester, geeft een tweede voorbeeld workshop aan een groep kinderen waarbij de cursisten observeren.
duur: 1 dagdeel: voorbereiden/ workshop/ evaluatie
30 PRAKTIJKLESSEN MET KINDEREN
Uitgaande van 5 docenten in opleiding en 10 kinderen per groep
artchild cursisten gaan praktijk ervaring opdoen door zelfstandig de workshop aan een groep van 10 kinderen te geven.
Iedere cursist geeft ten minste 6 workshops aan 3 verschillende leeftijdsgroepen.
Deze deelnemende kinderen zijn, indien mogelijk kinderen van de desbetreffende organisatie cq school waar de aankomend artchild docent werkzaam is.
Bij iedere workshop treedt naast de praktiserende cursist ook een cursist op als assistent/ begeleider.
HOE GAAT DIT IN ZIJN WERK?
Door coaching van Margareth Meulmeester krijgt de cursist inzicht in handelen en in de interactieve communicatie met de deelnemende kinderen. Er wordt aandacht gegeven aan de educatieve en didactische benadering van de kinderen én aan de organisatie van de workshop. De doelstelling en het gebruik van de technieken worden uitgelegd. Daarbij is het van belang dat de cursisten in staat zijn om een voorbeeld schilderijtje te maken waarin zij de verschillende technieken laten zien aan de groep. Dit om hen te inspireren in de keuze mogelijkheden hiervan.
Van essentieel belang is dat de cursist vanuit een open houding met de kinderen contact kan maken, en in staat is de groepsdynamiek veilig te stellen. In de loop van de praktijklessen zal steeds meer de nadruk komen te liggen op het anticiperen op het gedrag van de kinderen. Op het juiste moment te kunnen bepalen wanneer een kind assistentie nodig heeft en wanneer zeker niet. Het doel blijft dat kinderen alle ruimte krijgen en voelen om autonoom te mogen handelen. Deze didactiek wordt (zo nodig) dan aan de cursist uitgelegd.
artchild categoriseert 3 leeftijdsgroepen:
3 t/m 6 jaar * 7 t/m 9 jaar * 10 t/m 12 jaar
AANTAL WORSHOPS EN KINDEREN BIJ EEN DEELNAME VAN 5 CURSISTEN
Iedere cursist is docent in opleiding, geeft 6 workshops aan 3 verschillende leeftijdsgroepen.
Vijf docenten in opleiding : 5 x 6 dagdelen is 30 dagdelen. Dit zijn 30 workshops.
10 kinderen per workshop plus de 2 voorbeeldworkshops: 30 + 20= 320 workshop plaatsen.
Dit houdt in dat wanneer artchild 5 docenten gaat opleiden er 320 kinderen gedeeld door 2 is 160 kinderen,
2 keer aan de workshop deelnemen.
Bij 10 docenten worden dit 320 kinderen die 2 keer aan de workshop gaan deelnemen.
Bij 15 docenten zijn dit 480 kinderen die twee keer aan de workshop deelnemen enz…enz…
duur van de praktijklessen: 1 dagdeel/ voorbereiding, workshop, evaluatie en opruimen
Er wordt gewerkt met 3 leeftijdsgroepen: de cursist is 6 x leidster en 6 x assistent.
De overige cursisten/ docenten in opleiding, worden uitgenodigd om minimaal 5 keer tijdens een workshops te observeren, wanneer zij geen leiding of assistent zijn.
______________________________________________________________
CERTIFICAAT
Het certificaat wordt uitgereikt wanneer de cursist in staat is om de artchild methode toe te passen, en zelfstandig workshops kan organiseren. Dit certificaat is 2 jaar geldig en niet overdraagbaar. Verlenging vindt plaats door een workshop te geven, waarbij Margareth Meulmeester aanwezig is. Dit mag op een zelf gekozen locatie met een eigen groep kinderen. Daarnaast is er de verplichting voor het volgen van minimaal 1 workshop in het atelier van artchild Foundation aan het eind van deze twee jaren. Zij of hij gebruikt tijdens het zelfstandig uitvoeren van zelf georganiseerde workshops altijd de materialen van artchild. Deze worden als pakketten geleverd. Hierdoor wordt de methode bewaakt en het erfgoed van artchild veilig gesteld.
Roua Al Halabi Syrische artchild docent in opleiding geeft les aan een groep Syrische kinderen
Ieder kind is een Kunstenaar... de Kunst is kunstenaar te blijven!